Sabtu, 21 November 2009

AKTIVITI 6: TUGASAN 4 – KT mini
Berdasarkan tajuk kajian
} Huraikan– kekuatan pengajaran-pengajaran subjek berkenaan berdasarkan
· Pengalaman / refleksi secara individu (5 minit)
· Pengalaman / refleksi dalam pasukan (15 minit )
· Pengalaman dari luar pasukan ( perlu temubual rakan-rakan dalam pasukan lain)
· Berdasar literatur review – buku dan jurnal (bincang dalam pasukan)
· Bentang dan lapor dalam blog.


KEKUATAN PENGAJARAN SUBJEK
1. Pengetahuan sedia ada pelajar tentang bahasa ibunda dan bahasa pertuturan seharian.
2. Penggunaan bahasa Melayu dalam kehidupan seharian dan pergaulan dengan rakan
sebaya.
3. Guru mempunyai kebebasan menggunakan aktiviti berpusatkan pelajar seperti aktiviti
dalam kumpulan, syarahan, main peranan, lakonan, perbincangan, dsb dalam proses PnP;
menjadikan pelajar lebih mudah memahami topik pengajaran. Ini juga dapat
meningkatkan minat pelajar.
4. Memberi peluang kepada pelajar mengemukakan pandangan tentang sesuatu konsep.
5. Memberi peluang kepada pelajar berkongsi persepsi antara satu sama lain.
6. Menggalakkan pelajar menghormati pandangan alternatif rakan mereka.
7. Menghormati semua pandangan pelajar dan tidak memandang rendah terhadap
pandangan mereka.
8. Melaksanakan pengajaran berpusatkan pelajar.
9. Menyediakan aktiviti-aktiviti berbentuk ”hands on” dan ”minds on”.
10. Mementingkan kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir di kalangan pelajar.
11. Menggalakkan pelajar merenung kembali proses pembelajaran yang dilaluinya.
12. Meminta pelajar menghubungkait idea asal dengan idea yang baru dibina.
13. Menggalakkan pelajar mengemukakan hipotesis.

PENGALAMAN DARI KUMPULAN LAIN
1. Inisiatif guru mempelbagaikan kaedah pengajaran menjadikan pengajaran subjek
bahasa Melayu mudah difahami oleh pelajar.
2. Pelajar lebih mengingati tentang sesuatu yang diajar.
3. Menjadikan suasana pengajaran dan pembelajaran lebih menyeronokkan dan berkesan.
4. Teknik nyanyian / karaoke yang digunakan oleh guru dapat membantu pelajar untu

mengingati sesuatu perkataan atau ayat dengan cepat dan mudah.
5. Membantu pelajar memahami sesuatu topik yang diajar.

BERDASARKAN LITERATURE REVIEW – BUKU DAN JURNAL
1. Monks (2000)- muzik dapat membantu individu lebih efisyen dan meningkatkan pencapaian mental dan pemikiran.
2. (2002)- muzik dapat meningkatkan ingatan, tumpuan, dan mengintegrasikan gaya pembelajaran.
3. Menurut Blair, Jones & Simpson (1991)- banyak kajian lepas telah dikendalikan untuk menguji keberkesanan kaedah nyanyian / karaoke dapat membantu tahap perkembangan mental pelajar.
4. Drosher (2006)- mendapati bahawa pendedahan terhadap teknik nyanyian / karaoke dapat meningkatkan IQ dan perkembangan mental. Hasil kajian lalu menunjukkan bahawa nyanyian dapat meningkatkan kemahiran membaca dan mengingat. Ini kerana lagu dapat membantu pelajar mengenali teks secara lebih berkesan berbanding dengan pertuturan . (Colwell, 1994, Register, 2001 dan Stanley & Hughes, 1997).
5. Hansen & Bernstrof, 2002- Hasil kajian lepas juga menunjukkan bahawa skor pencapaian pelajar meningkat dengan menggunakan teknik nyanyian dalam mata pelajaran.
6. Butzlaff (2002) dan Lamb & Gregory (1993)- mendapati wujudnya hubungan antara pencapaian membaca dengan teknik nyanyian.

1 ulasan:

  1. salam..boleh nak mintak tgk full kajian tindakan ni tak?
    analyzermike@gmail.com
    017-5528895
    afifi

    thanks :)

    BalasPadam