TAJUK :
MENINGKATKAN PRESTASI PELAJAR TINGKATAN EMPAT SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SUNGAI MANGGIS MENGUASAI TOPIK MATAPELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM, SAINS DAN BIOLOGI MELALUI TEKNIK PETA MINDA.
PEMBENTANG :
1. Ainul Yaqin binti Abdullah (P 48572)
2. Nur Faizah binti Azizan (P 48653)
3. Nurul Huda binti Mahmud Taridi (P 48645)
Pernyataan Masalah :
Masalah dikenalpasti ialah teknik pembelajaran yang digunakan dengan membaca petikan dan menghafal yang digunakan pelajar tidak berkesan sehinggan menimbulkan bosan kepada pelajar. Ia dapat dilihat melalui markah ujian bulanan 2, ramai pelajar mendapat markah yang rendah. Alasan yang diberikan oleh pelajar ialah kesukaran untuk mengingati fakta-fakta penting dan terminologi.
Metodologi :
Metodologi yang digunakan ialah:
- Guru memantau gerak kerja pelajar.
- menegur dan memberi komen pada pelajar tentang kekurangan dalam peta minda.
- menyemak hasil kerja pelajar.
- guru menemubual pelajar.
- Guru pembimbing memantau cara guru melaksanakan aktiviti membina peta minda di dalam kelas.
- Guru memberikan ujian formatif kepada para pelajar.
- Guru menyemak kertas ujian pelajar dan merekodkan markah bagi ujian formatif 1 dan ujian formatif 2.
Setting Kajian :
Kajian ini telah dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Manggis, Banting, Selangor Darul Ehsan.
Sample Kajian :
* Pelajar yang terlibat ialah pelajar tingkatan 4.
- Pendidikan Islam: 20 pelajar.
- Sains: 20 pelajar.
- Biologi: 20 pelajar.
* Subtopik:
~Pendidikan Islam:
- Sirah: Imam Malik Rahimahullah.
- Ibadah: Gadaian.
~ Sains:
- Chapter 7: Addition and substraction of coloured light.
- Chapter 8: Ammonia in industry.
~ Biologi:
- Chapter 8: The abiotic and biotic components of the environment
- Chapter 8: Colonisation and succession in a ecosystem.
Pengumpulan dan Penganalisisan Data:
Kajian ini dijalankan dengan menggunakan beberapa kaedah iaitu:
* Pemerhatian - pengkaji telah melihat tahap kefahaman pelajar tentang konsep peta minda. Selain itu, ketepatan peta minda dengan objektif topik pengajaran.
* Ujian - pengkaji juga telah membuat analisis peratus kelulusan pelajar dalam ujian formatif dan dibuat dalam bentuk graf untuk melihat tahap kefahaman pelajar melalui kaedah peta minda.
*Temubual – pengkaji juga telah menjalankan kaedah temubual dengan pelajar untuk mengetahui cara yang digunakan oleh pelajar dalam memahami sesuatu topik atau subtopik pelajaran tersebut.
Implikasi Kajian:
Penggunaan peta minda memberi impak positif terhadap prestasi pelajar. Selain itu, guru perlu lebih menekankan konsep pembinaan peta minda dengan lebih jelas terhadap pelajar agar pelajar dapat memahami sesuatu topik atau subtopik pelajaran yang diajar oleh guru. Ini juga membolehkan pelajar itu menguasai topik atau subtopik yang diajar dengan lebih cepat.
Manfaat Yang Diperolehi Daripada Kajian Tindakan :
Manfaat yang saya perolehi daripada kajian tindakan ini ialah sebagai seorang guru, kita haruslah menggunakan kaedah yang kreatif dalam membantu pelajar untuk memahami sesuatu topik yang diajar dengan lebih cepat dan mudah. Teknik peta minda yang digunakan oleh pengkaji amat bertepatan kerana ia dapat membantu pelajar untuk menguasai pelajaran tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan