JURNAL 1:
Tajuk: An Action Research Exploration Integrating Student Choice and Arts Activities In A Sixth Grade.
Penulis: Courtney Kosky, West Virginia UniversityReagan Curtis, West Virginia University
Kajian Tindakan yang dilakukan:
Cara untuk menyatukan Arts dalam matapelajaran sains sosial
Permasalahan Kajian:
Bagaimana cara untuk meningkatkan penyertaan pelajar serta meningkatkan pencapaian pelajar berdasarkan nota-nota guru serta melihat maklumbalas pelajar.
Sample Kajian:
Pelajar (seramai 650 orang) gred 6 dalam matapelajaran sains sosial, Sekolah West Virginia, US
Setting Kajian:
Dalam kelas
Prosedur Kajian:
- kajian dilakukan oleh guru pelatih sebagai penulis pertama dan guru pembimbing dan pensyarah sebagai penulis kedua.
- kajian dijalankan selama 20 kali pengajaran
- kajian dilakukan untuk melihat penglibatan pelajar dengan aktif dalam proses pembelajaran mereka.
Metodologi Kajian:
- Subjek Art digabungjalinkan salam matapelajaran sains sosial. Dalam penggabungan ini terdapat projek yang perlu dilaksanakan oleh pelajar. Projek tersebut ialah pembentangan projek pelajar seperti membuat lakonan, lagu, powerpoint dan sebagainya.
Pengumpulan Data:
- Temubual harian
- Catatan guru berkenaan terhadap penglibatan pelajar
- penilaian berdasarkan talian multiple intelligence secara tidak formal pada awal kajian.
- pelajar membuat maklumbalas bertulis
Analisis Data:
- Refleksi yang diperolehi digunakan untuk meningkatkan pengajaran seterusnya.
- Berdasarkan komen bertulis pelajar, pelajar dari kumpulan markah tertinggi dikumpul untuk dinilai kejayaannya.
- Berdasarkan dapatan yang diperolehi, aktiviti yang tidak disukai oleh pelajar dikeluarkan dari rancangan pengajaran.
Rumusan:
Secara keseluruhannya, kajian ini adalah berkenaan dengan cara untuk meningkatkan penglibatan pelajar dalam pembelajaran. Kajian ini juga memberikan kesan kepada guru untuk membuat penambahbaikan berdasarkan hasil kajian.
JURNAL 2:
Tajuk : The Effect of Picture and Prompts On The Writing In Primary Grades: Action Research by Graduate Student at California State University, Northridge.
Penulis: Marilyn Joshua, California State University , Northridge
Kajian Tindakan Yang Dilakukan:
Kajian tindakan ini adalah mengenai bagaimana penggunaan gambar dapat meningkatkan mutu penulisan pelajar grad awal
Penyataan Masalah:
Penyataan masalah dalam kajian ini ialah apabila guru tidak dapat membaca tulisan pelajar-pelajar.
Sample Kajian:
- Pelajar tadika 5-8 tahun
- Pelajar tahap satu 5-7 tahun
- Pelajar tahap dua 7-8 tahun
Setting kajian:
Dalam bilik darjah
Prosedur Kajian:
- Kajian ini dilakukan secara kolaboratif antara guru pelatih dengan guru pembimbing.
- Ia bertujuan untuk melihat penulisan pelajar dengan menggunakan gambar.
- Guru yang terlibat memilih beberapa cara untuk pemilihan gambar yang sesuai sama ada jenis lukisan bergaris atau foto.
- Kajian ini dilakukan dengan membahagikan kepada dua kumpulan di mana satu kumpulan membuat penulisan berdasarkan gambar yang diberikan dan satu kumpulan lagi tidak melihat gambar.
Pengumpulan Data dan Penganalisis Data:
Melalui kajian ini, pengumpulan data adalah melalui lembaran kerja yang telah dilakukan oleh pelajar (Penulisan Karangan)
Rumusan:
Kajian ini merupakan kajian yang sangat sesuai dan patut dibaca kerana ia dapat memberi panduan kepada guru-guru untuk membina idea baru di dalam meningkatkan mutu penulisan pelajar-pelajar di peringkat awal iaitu peringkat tadika. Kajian ini menunjukkan dengan adanya gambar, ia akan dapat membantu mereka untuk menulis dengan lebih baik.
JURNAL 3:
Tajuk : Using Action Research to Improve Teaching and Student Learning in College
Penulis : C Dianne Raubenheimer andJennifer L. Myka
Kajian Tindakan Yang Dilakukan:
Kajian ini dijalankan adalah untuk melihat rekabentuk dan penyampaian pelajar di dalam makmal sains melalui matapelajaran sains.
Pernyataan Masalah:
Pelajar-pelajar mempunyai pengalaman yang lebih tinggi serta didorong oleh tumpuan yang boleh mengakibatkan kadar pemikiran yang lebih tinggi terhadap sains.
Sample Kajian:
Melibatkan guru dan pelajar
Setting Kajian:
Kajian ini dijalankan di Makmal Zoologi (Kolej)
Prosedur Kajian:
- prosedur kajian bagi jurnal ini ialah diterangkan secara jelas tentang langkah-langkah pelaksanaan kajian tindakan iaitu penyelidik melakukan 3 kitaran secara berterusan supaya kajian tindakan yang dilaksanakan untuk memperbaiki P&P pelajar di kolej tercapai.
- kajian ini lebih berfokus untuk mempertingkatkan penggunaan makmal di kalangan pelajar kolej tersebut.
- kitaran pertama yang digunakan dalam jurnal ini melibatkan 5 langkah pada permulaannya iaitu mengenalpasti masalah, merancang, bertindak, memerhati dan merefleksi tetapi apabila masuk pada kitaran kedua dan ketiga hanya melibatkan 4 langkah sahaja iaitu merancang, bertindak, memerhati dan merefleksi. kitaran ini berlaku secara berterusan.
Pengumpulan dan Penganalisis Data:
* Menganalisis melalui pemerhatian
- berdasarkan jurnal ini, analisis data yang digunakan ialah Taxonomy Bloom's dalam menggunakan makmal di kalangan pelajar iaitu pengukuran dari segi pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.
Rumusan:
Jurnal ini membincangkan tentang kaedah memperbaiki strategi pengajaran untuk mempertingkatkan pembelajaran pelajar dalam penggunaan makmal di kalangan pelajar kolej. Kajian ini menggunakan proses kitaran kajian tindakan yang mudah difahami dikenali sebagai "Gelungan Skema Kajian Tindakan Berterusan". Proses ini merupakan proses yang lengkap melibatkan 3 kitaran yang berterusan sehingga objektif yang dikehendaki dalam kajian tersebut tercapai. Selain itu, untuk penambahbaikan proses pengajaran, perlulah kepada fikiran baru dalam pembelajaran pelajar dan penggunaan strategi pengajaran yang baru.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan