AKTIVITI 7: TUGASAN 4 – KT mini
Berdasarkan tajuk kajian
} huraikan– KELEMAHAN pengajaran-pengajaran subjek berkenaan berdasarkan
· Pengalaman / refleksi secara individu (5 minit)
· Pengalaman / refleksi dalam pasukan (15 minit )
· Pengalaman dari luar pasukan ( perlu temubual rakan-rakan dalam pasukan lain)
· Berdasar literatur review (bincang dalam pasukan)
· Bentang dan lapor dalam blog
KELEMAHAN PENGAJARAN SUBJEK
1. Terdapat subtopik yang membosankan pelajar seperti penulisan, rumusan, sastera.
2. Guru gemar menggunakan kaedah berpusatkan guru. Sebagai contoh, kaedah kuliah–
menyebabkan pelajar menjadi jemu, hilang tumpuan dan kurang penglibatan pelajar.
3. Perkembangan teknologi semasa seperti sms, chatting telah menyumbang kepada
kesalahan bahasa dan menggalakkan pelajar menggunakan bahasa yang tidak tepat dan
tidak sepatutnya. Sebagai contoh, terdapat perkataan yang dieja secara keterlaluan
sehingga mereka yang tidak biasa dengan penggunaan perkataan sedemikian tidak dapat
menduga perkataan sebenarnya. Seperti ‘gilerr’ (gila), ‘aperr’ (apa), ‘sumer’ (suma). Selain
itu terdapat bahasa sms yang mencampuradukkan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris
seperti kol (call) dan pu3 (puteri).
PENGALAMAN DARI KUMPULAN LAIN
1. Pelajar kurang membaca, kurang fokus, pasif di dalam kelas, tiada inisiatif untuk
meluaskan perbendaharaan kata dan bahan bacaan.
2. Pelajar yang mempunyai perbendaharaan kata yang sedikit menyebabkan minat pelajar
yang kurang untuk memahami topik pengajaran yang disampaikan.
3. Kaedah ini kurang sesuai untuk digunakan bagi bahagian yang memerlukan kefahaman
yang mendalam.
BERDASARKAN LITERATURE REVIEW – BUKU DAN JURNAL
1. Allen (2007)- kelemahan yang terdapat dalam penggunaan nyanyian / karaoke dalam mata pelajaran ialah tidak terdapat signifikan dalam pencapaian kemahiran membaca bagi pelajar ELL (English Language Learning) selepas satu tahun terlibat dalam kajian yang menggunakan pendekatan nyanyian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan